June 2, 2013

Dengan Apa Engkau Mencorakkan Hidupmu...

Bismillahi walhamdulillah...

Seorang sahabat bertanya saya...

"macam mana nak tinggalkan jahiliyyah? Macam mana nak keluar dari pengaruh hedonisme ni? aku tak boleh la... aku tengok orang lain boleh ja minat hiburan tapi still tak abai prioriti lain, tp aku...? aku da cuba banyak kali, penat. asyik jatuh balik...penat. serius aku penat... aku rasa da malas nak fight...lantak la..."

Saya mendengar keluhannya. Saya faham perasaannya. Saya pernah merasainya. Dan mungkin sampai saat ini sebenarnya saya masih 'berperang' untuk keluar sepenuhnya dari situ.

Kalau bukan kerana Allah mengizinkan saya bertembung dengan tarbiyah, saya tak tahu apa akan terjadi dengan diri saya..

Melihat anak-anak di tadika, saya sering mengimbas diri saya ketika kanak-kanak. Bagaimana saya ketika kanak-kanak benar-benar mempengaruhi 80% siapa saya sekarang... Dan kemudian saya akan berfikir bagaimana kelak kalau saya punyai keluarga dan anak sendiri..Bagaimana saya akan corakkan anak saya.. Adakah saya akan biarkan mereka melalui seperti apa yang saya lalui ketika kanak-kanak dahulu.. Terdedah  menjadi mangsa hedonisme dan dunia anime.. Tidak!

Hidup ini sangat memerlukan pengorbanan dan mujahadah.. Kalau kita tak bersungguh sungguh untuk ubah, Allah tak akan melakukan magis untuk mengubah kita. Kalau kita mengaku kalah dan terus terusan membiarkan diri kita hanyut, jangan mimpi Allah akan hulur kayu untuk tarik kita dari lemas. Allah tidak berminat pada hamba yang lemah dan mudah mengalah!

Bukankah Allah Maha Penyayang?

Bukankah Allah Maha Pengampun?

Ya benar. Tapi bukan untuk yang mudah menyerah kalah.

Rasa lemah? Wajar. Rasa penat? Pasti. Tapi fikirkan, apa pilihan yang kita ada? Semua orang sedang bergerak mencorakkan jalan hidup masing-masing, dengan pelbagai warna. Dengan apa pula engkau mencorakkan hidup?

Kalau engkau terus terusan memilih untuk biarkan diri hanyut, silakan. Bermakna engkau harus bersedia dengan penyesalan ketika berdiri di hadapan Allah kelak. Bersedia berdiri di pinggir menyaksikan berbondong-bondong ummat melangkah masuk ke syurga. Ya, engkau mungkin masih mempunyai peluang untuk memasukinya kerana engkau tidak pernah mensyirikkan Allah, cuma sedikit terlewat.. yakin? pasti? sanggup ambil risiko?

Jangan termasuk dalam golongan yang zalim dan tertipu...

Bangunlah..kita tidak tahu berapa banyak masa yang tinggal...Jangan sesal di kemudian hari..

No comments:

Post a Comment