December 12, 2011

Selamat Jalan Ayah...

Bismillahi walhamdulillah...

Hati menangis, mata menitiskan air mata, tapi kami tidak kuasa mengatakan melainkan apa yang diredhai Allah...Innalillahi wa inna ilaihi rajiu'n...Sesungguhnya dari Allah kita datang dan kepadaNya kita kembali..

Genap lapan hari pemergian arwah ayah kembali ke rahmatullah..segalanya masih jelas dalam ingatan saya..

Perjalanan kami ke Kota Bharu untuk melangsungkan pertunangan abang.Saya bersyukur kerana pulang ke rumah terlebih dahulu,kerana mengikut perancangan asal,saya akan terus menaiki bas ke KB.Ditakdirkan Allah,tiket habis,lalu saya menaiki bas pulang ke Shah Alam.Sampai di rumah,ayah menunggu saya untuk sama-sama menyusun duit hantaran Angah.Malam itu ayah berjaga bersama saya untuk menyusun duit hantaran.Dalam keadaan antara larat dan tidak,ayah gagahkan diri untuk melihat saya menyusun duit hantaran. Bila tidak larat,ayah baring sebentar,kemudian akan bangun semula.Begitulah sehingga kami selesai menyusun duit hantaran dalam pukul hampir 3 pagi.

Pagi Sabtu,kami bertolak dari rumah dalam pukul 11.30pagi,janji untuk bertemu makcik di Tol Gombak.Kami akan konvoi dua kereta untuk ke KB.Sepanjang perjalanan,ayah batuk-batuk. Batuk ayah memang agak teruk akhir-akhir ini,memang kami bawa ubat batuk dan semua ubat yang dirasakan perlu memandangkan ini perjalanan yang jauh.Sampai di Gombak,ayah kelihatan lemah dan tidak larat. Kami berhenti rehat dan makan sambil menunggu makcik.Saya ,mak dan Angah makan nasi di luar kereta,kakak tidak makan,manakala ayah makan bubur di dalam kereta.Memang kami makan di luar agar ayah lebih selesa di ruang duduk belakang. Selesai makan,batuk ayah masih tidak berkurang,ayah nampak tidak larat. Saya mengajak ayah berehat di surau sementara menunggu makcik.Selesai memimpin ayah ke surau bersama Angah,saya dan mak ke ruang solat wanita untuk menunaikan solat.

Kami menyambung semula perjalanan setelah jam menunjukkan hampir pukul 3 petang.Makcik telah sampai. Ayah masih kelihatan tidak larat,tapi ayah menyuruh untuk meneruskan perjalanan.

"tak apa,bawaklah pelan-pelan,boleh.."Begitulah kata ayah meminta kami meneruskan perjalanan.Sepanjang perjalanan dari Gombak ini,batuk ayah semakin teruk,sampai ayah muntah-muntah.Muntah ayah cuma keluar kahak dan air,mungkin sebab ayah pun cuma makan bubur.Saya,ayah dan mak duduk di kerusi belakang dengan saya berada di tengah-tengah dan mak dan ayah di kiri dan kanan saya.Sepanjang perjalanan ini,saya dan mak tidak putus memicit badan dan kepala ayah agar ayah akan rasa lebih lega.Tapi batuk ayah nampaknya tidak berkurang,malah semakin teruk. Akhirnya,ayah meminta kami berhenti di stesen minyak,dia ingin ke tandas.Kami berhampiran Dong,Pahang ketika itu,tiada stesen minyak yang terdekat,jadi kami berhenti di masjid. Sampai di masjid,ayah tidak mahu ke tandas,ayah meminta untuk menukar seat hadapan kerana tidak larat berada di seat belakang. Akhirnya Alang tumpang kereta makcik,saya duduk betul-betul di belakang ayah,kerusi ayah dibaringkan sehingga tahap maksimum,betul-betul mencecah riba saya.Mak menyuapkan ayah bubur,makcik dan Angah mencari air gula untuk ayah,kerana bimbang ayah mungkin tidak larat disebabkan kekurangan gula kerana ayah mengidap kencing manis.Saya terus memicit-micit badan dan kepala ayah.Setelah lebih kurang setengah jam,ayah mula kelihatan lega.Kami meneruskan perjalanan dan semua bersetuju untuk mencari mana-mana klinik yang ada untuk memeriksa keadaan ayah terlebih dahulu.

Ayah mula kelihatan lega,tiada kedengaran batuk-batuk ayah lagi,nampak ayah seperti mula boleh tidur dan berehat.Saya dan emak terus memicit badan dan kepala ayah. Melepasi Kuala Lipis,kami berhenti lagi di stesyen minyak Shell Padang Tungku,ada yang mahu ke tandas. Di sini,ayah terjaga kembali.Saya sempat menyuapkan bubur pada ayah,ayah makan agak banyak.Ayah kembali batuk,nampak tidak selesa.Sekejap ayah mengaduh kakinya kebas,tidak boleh gerak,Alang memicit kaki ayah.Sekejap ayah berpusing ke kiri,sekejap ke kanan,badan ayah berpeluh,peluh yang agak banyak,baju kemeja ayah basah dengan peluh,ayah minta ditanggalkan bajunya.Saya terus menyapu krim but-but pada dada dan badan ayah,tapi tangan saya jadi basah dengan peluh ayah.. saya mengelap peluh di muka dan badan ayah dengan sapu tangan lembap,peluh ayah keluar kembali.Saya lap pula dengan tisu,peluh ayah keluar kembali,peluh dingin.. Hati saya rasa tidak enak.. Saya minta Alang ambilkan tuala mandi ayah di bonet untuk mengelap peluh ayah,peluh ayah di muka dan badannya terus ada.Ayah beritahu kami,dia ingin ke tandas,alang terus memandu kereta berhenti betul-betul di hadapan tandas agar mudah untuk kami memapah ayah ke tandas.Tapi kemudian ayah mengatakan dia tidak mahu ke tandas,ayah terus mengaduh kakinya kebas,Alang dan Angah memicit kaki ayah.Saya yang memang tidak dapat bergerak,terus memicit ayah..Alang bertanya kalau ayah merasa sejuk atau panas,kerana banyaknya peluh yang keluar.Tapi saat ini,kami tidak dapat memahami apa yang ayah cakapkan...dan adakalanya ayah seperti meracau.Mak buatkan susu kambing Hi Goat,agar ayah sedikit bertenaga.Saya suapkan susu pada ayah,ayah minum menggunakan straw,agak banyak ayah minum.

Melihat keadaan ayah,kami bergegas bergerak kembali untuk mencari klinik. Jujurnya,hati saya resah apabila melihat peluh dingin ayah yang tidak berhenti keluar dari tadi.Sepanjang bergerak dari Shell,mata saya tidak lepas dari ayah,tangan saya tidak berhenti memicit ayah,saya dapat dengar mak melafaz zikir di sebelah saya.Tidak sampai 10 minit kami meninggalkan Shell,tiba-tiba saya melihat ayah menarik nafas kuat,dadanya berombak,saya segera memanggil ayah,3 kali,4 kali,ayah tidak merespon... Spontan saya membacakan alfatihah,albaqarah 1-5,3 qul dan langsung saya lafazkan syahadah di telinga kanan ayah..Saya tak tahu..Saya tak tahu apa dalam fikiran saya ketika itu..saya tak pernah berhadapan dengan orang yang sedang sakarat..saya tidak tahu.. naluri seorang anak menidakkan sebarang kemungkinan buruk yang terlintas..tapi lidah langsung membacakan ayat-ayat suci.. dan kemudian,sekali lagi ayah menarik nafas kuat,matanya memandang ke atas,saya sempat melihat bibir ayah bergerak seakan menyebut Allah,tapi tidak jelas kedengaran di telinga saya..kemudian mata ayah tertutup,saya terus memanggil ayah ,tiada respon.Saya langsung memeriksa nadi ayah di leher,saya tak dapat rasa apa-apa..Bimbang saya terlalu panik menyebabkan tak dapat mengesan nadi ayah,saya langsung merebahkan kepala di dada ayah,ingin melihat samada dada ayah masih berombak walaupun sedikit,kaku.Jam ketika itu menunjukkan 6.45petang. saya terus meminta Angah memberhentikan kereta,dan meminta makcik dan pakcik untuk memeriksa ayah.Mereka memeriksa ayah,dan menegaskan untuk terus membawa ayah ke hospital.

Sepanjang perjalanan,saya dan mak bergilir membacakan yasin yang kebetulan mak bawa bersama.Tangan saya terus memeluk ayah,sambil terus merasa kalau ada apa-apa tindakbalas dari ayah..Angah terus memandu sambil sebelah tangannya memegang ayah.. Mak mula membuat panggilan,telefon Aus yang berdada di Mesir dan Andak di Sabah,minta agar turut sama mendoakan agar semuanya selamat.. Saya tidak berani memikirkan apa-apa kemungkinan..Hati kuat mengatakan ayah telah tiada,tapi akal menyangkal dengan alasan mungkin ayah pengsan kerana tidak cukup gula. Air mata ingin menitis,tapi saya tahan kerana saya tahu saya tak boleh menangis sekarang..

Kami sampai di Hospital Gua Musang lebih kurang jam 8.20malam,sejam lebih di perjalanan.. Sampai di kecemasan,doktor mengesahkan ayah telah tiada,kembali ke rahmatullah..Akhirnya air mata saya tumpah juga..

Seminggu berlalu,saya kembali ke Penang,Aus kembali ke Mesir,Andak kembali ke Sabah,Angah terpaksa 'out station' ke Kuala Lipis.Mak di rumah bersama Alang.Hingga saat ini,air mata saya masih begitu mudah tumpah.Sungguh saya tidak sekuat mana..Benarlah apa yang Allah firmankan :

"Apakah kamu mengira bahawa kamu akan masuk syurga,padahal belum datang kepadamu cubaan seperti yang di alami orang-orang terdahulu sebelum kamu..(2:214)

Dengan ujian baru kita dapat mengukur sejauh mana keimanan dan keyakinan kita pada taqdir Allah..

Saya risaukan mak di rumah..Tapi saya tahu,walaupun saya berada di sebelahnya,tetap Allah adalah pemelihara dan penjaga terbaik untuknya..Kini cuma tinggal satu laluan utama saya ke syurga,yang perlu saya jaga dan hargai sebaik-baiknya.. Dengan pemergian ayah,perancangan hidup saya juga akan berubah..moga Allah permudahkan segala urusan.

Buat abang,kakak dan adik-adik uda,mari buktikan kecintaan kita pada arwah ayah bukan sekadar dengan deraian air mata,bukan juga sekadar bacaan yassin dan tahlil yang ada waktu dan ketikanya,tapi juga dengan menjadi anak soleh,hamba Allah yang patuh pada Tuhannya dalam segenap kehidupan kita,mudah-mudahan Allah akan mengumpulkan kita semula di negeri yang kekal abadi di sana...

5 comments:

  1. semoga arwah bersama-sama golongan yang soleh. mari sama-sama kita sedahkan Al-fatihah dan yaasin. be strong. May Allah pelihara your fmily n you as well. Allah always with you !

    ReplyDelete
  2. والله مستعان

    Sebaik-baik tempat mengadu ialah disisiNya

    ReplyDelete
  3. Kali ke 3 makcik baca cetusan hati dari Uda ini. Tak mampu nak menuturkan walau sebaris ayat. Sehingga kini masih berbayang keadaan kita bersama2 menempuh perjalanan ke KB sungguh pun selepas ini Uda sekeluarga pulang bersama jenazah Ayah ke Shah Alam & kami meneruskan hajat ayah ke KB. Alhamdulillah.. semuanya selesai. Semoga Allahyarham Ayah Uda tenang disana. InsyaALLAH...

    ReplyDelete
  4. membaca kembali detik pemergian ayah,meninggalkan tahun 2011.air mata tetap tumpah..sama seperti saat saya mencoretkan pemergian ayah ini.. Allahummaghfirlahu warhamhu wa'afihi wa'fuanhu..

    ReplyDelete