April 19, 2010

Anda Berbakat Menjadi Guru Tadika??

"Attention!!"

"Allahuakbar!"

Si guru melaung.Anak murid menjawab.Suasana menjadi tenang. Anak-anak mulai fokus.5 minit kemudian, suasana riuh kembali.

Penat?

Stress?

Senyumlah=). Inilah dunia kanak-kanak,ahlan wasahlan.

Seorang guru tadika perlu bijak menarik perhatian kanak-kanak. Jangan membantutkan perkembangan minda dan sosio-emosi mereka dengan menjerit dan memaksa mereka untuk duduk dan dengar. Kita mahu mereka duduk dan dengar.Tapi kita tidak memaksa mereka,sebaliknya kita menarik perhatian mereka untuk duduk dan dengar.Menguatkan suara,bukan menjerit meninggikan suara.

Bagaimana?

Kreativiti dan Jangan ada rasa segan

Buang perasaan malu.Di sinilah medan untuk anda mengasah bakat menjadi aktor serba boleh. Berlakon,menyanyi,menari,bercerita,segala-galanya.

Kadang-kadang saya suka menonton rancangan Barney n friends atau Highfive dan lihat bagaimana pendekatan mereka menarik perhatian kanak-kanak.Penuh dengan nyanyian,tarian dan memek muka yang pelbagai. Hasilnya-memang anak-anak tertegun,dan fokus.

Suka saya ingatkan,tips ini adalah untuk guru tadika.Yang perlu berhadapan dengan 10,20,30 dan mungkin lebih ramai lagi kanak-kanak yang datang dari pelbagai latar belakang keluarga yang berbeza. Skil ini sangat penting.

Jadi,jangan 'stress' kan diri anda.Berseronok dan selamilah dunia kanak-kanak yang penuh warna-warni=)

Mahu tahu satu fakta menarik?

Medan terbaik untuk melatih self-confident apabila bercakap di hadapan umum ialah dengan membuang rasa segan apabila beraksi di hadapan kanak-kanak.Cubalah!

1 comment:

  1. esok bakal hadiri interbiu jadi guru tadika..
    wish me luck..

    ReplyDelete