November 26, 2012

Saya dan ayah

Bismillahi walhamdulillah...

Tiba-tiba teringat ayah,malam tadi mimpi ayah, semua ada di rumah - mak, ayah, angah, alang, andak, aus, termasuk awal. 28 November ni anniversary ayah dan mak,selalunya akan call mereka untuk wish. Tapi rasanya kali ni dan akan datang tak nak wish apa2 lagi... taknak mak sedih pula teringat ayah..

Hidup dalam kenangan.

Bukan nak hidup dalam kenangan,life must go on, i know that. saja nak coretkan beberapa kenangan bersama ayah,mungkin boleh jadi inspirasi buat diri sendiri..

***********************

Masa kecil,ayah sangat garang,kalau nak duduk manja2 dengan ayah rasanya memang jarang, tapi aus memang manja dengan ayah,mungkin sebab bongsu. kami 4 beradik pergi balik sekolah jalan kaki, tapi bila aus naik darjah 1, kami semua merasa naik kete balik sekolah sebab ayah ambil,hee.

sebelum ayah berhenti merokok dulu, saya selalu jadi tukang beli rokok untuk ayah, Dunhill 20,saya masih ingt lagi.. setiap kali serahkan rokk yang dibeli pada ayah, saya pasti akan sertakan pesanan - "ayah, merokok membahayakan kesihatan", dan ayah hanya akan tersenyum mendengar kata-kata saya.

Ayah sangat pantang kalau anak-anaknya atau saudara-maranya diperlekehkan atau dibuli. pernah satu hari saya membeli aiskrim, penjual aiskrim yg menaiki motor memulangkan baki dengan duit 1 sen. saya yang masih tidak tahu apa-apa hanya menyerahkan duit 1sen itu pada ayah. ayah segera pergi mengejar si penjual aiskrim, memarahinya dan meminta dia memulangkan baki sebenar.

Ayah sekolah tak habis pun, tapi ayah sangat menitik beratkan pelajaran kami adik beradik. selalunya ayah akan bagi galakan bila kami dapat keputusan yang baik dalam peperiksaan. ingat lagi kalau dapat nombor 1, ayah akan bagi RM30, kalau dapat  nombor 2 ayah akan bagi RM20, kalau dapat nombor 3, ayah akan bagi RM10. Kalau dapat markah 100 pula akan dapat RM1. ayah akan sangt bangga dan gembira bila kami adik beradik dapat keputusan cemerlang dalam peperiksaan besar. cita-cita ayah nak kami 5 beradik jejak kaki ke Universiti...

Kami bukan orang senang,ayah tidak ada menyimpan harta. tapi satu prinsip yang ayah pegang, dia tidak akan biarkan keluarganya susah. Biar dia berhutang, tapi dia akan memastikan keperluan kami cukup. Dia sentiasa berikir ke hadapan,dia sentiasa memikirkan, seandainya dia tiada nanti, sekurang-kurangnya kami yang tinggal tidak susah. sebab itu ayah menyediakan rumah dan kereta.

"Rumah ni ayah tak letak nama siapa2, siapa dah kahwin kena keluar. ayah tinggalkan rumah ni untuk siapa antara anak2 ayah yang mungkin kurang bernasib baik," itu yang ayah selalu ulang setiap klai kami 5 beradik balik berkumpul di rumah.

Ayah sangat pantang kalau kami tidak menghormatinya, meninggikan suara terhadapnya dan membantah kata-katanya. Ayah seorang yang keras, dan bila dilawan keras,dia tidak akan mengalah. dari situ saya belajar melawan kekerasan dengan kelembutan.

Asal saya melibatkan diri dengan bidang pendidikan aawal kanak-kanak, ayah sangat tidak bersetuju. ayah sangat menentang. Padanya, kerjaya ini susah dan tiada masa depan.

"aku hantar belajar tinggi2, kau nak keje jaga anak orang. baiklah kau duduk rumah jaga anak orang di rumah ni aje, boleh dapat 1000,"

itulah yang ayah selalu ulang. awal saya terlibat dengan bidang ini, kerap juga saya berendam air mata, sebab saya sangat mengharapkan redha mak dan ayah dalam setiap apa yang saya lakukan. kalau ayah begitu menentang, mana mungkin saya boleh tenang untuk meneruskan cita-cita saya.

jadi saya letakkan satu target, saya mohon sungguh2  kepada Allah, seandainya bidang ini baik untuk saya, baik untuk kehidupan saya dunia dan akhirat, maka permudahkan, dan lembutkanlah hati ayah. dan saya meletakkan tempoh. seandainya dalam tempoh tersebut ayah masih berkeras tidak bersetuju dengan kerjaya saya, maka saya tidak akan teruskan... Alhamdulillah akhirnya hati ayah lunak juga. ayah yang sentiasa bertanya tentang perkembangan tadika. saya juga akan sentiasa berkongsikan cerita tentang tadika dengan ayah. saya bersyukur sebab sempat melihat ayah redha dengan kerjaya ini sebelum ayah pergi.

Sepanjang tempoh saya cuba memenangi hati ayah, memang sakit rasanya.. marah ayah, suara ayah, kedinginan ayah dan segala bentuk protes ayah terhadap  saya, saya telan dengan senyuman.. sebab dia adalah ayah... adakala dia mungkin keterlaluan,adakala dia mungkin salah, tapi prinsip saya, itu bukan tiket yang membenarkan saya melawannya, memprotesnya walaupun hanya dalam hati. kerana dia adalah ayah.. saya sayangkan dia, dia antara jalan utama saya ke syurga..

akhirnya, saat usia ayah mencecah 50an, panas baran ayah mulai surut, ayah jadi lebih mudah sensitif, cepat tersentuh, mudah mengalirkan air mata, tidak segan menyatakan maaf walaupun kepada anak sendiri, dan lebih mudah mempamerkan kasih sayangnya.

pada akhir usia ayah, saya selalu memerhatikan ayah. ayah selalu termenung, merenung jauh, entah apa yang difikirkan, mungkin risau memikirkan ragam kami adik beradik. dan setiap kali pulang, saya akan pastikan saya berada di sisi ayah. menunggunya bila dia pulang malam. Dia selalu menyatakan dirinya yang tidak sebaik mana, tapi dia ingin kami menjadi lebih baik daripadanya..

Saya rindukan ayah.semoga saya mampu  menjadi anak soleh yang boleh membantu ayah di sana...


No comments:

Post a Comment